Βάλια Λουτριανάκη

Dea, υπ. Δρ, Πρόεδρος Ένωσης Ρητορικής Εκπαιδεύτρια Ρητορικής και Δημιουργικής Σκέψης

email: valialoutrianaki@yahoo.gr

Η Βάλια Λουτριανάκη είναι κλασική φιλόλογος (DEA, Paris IV-Sorbonne) και υποψήφια διδάκτορας του Τομέα Παιδαγωγικής (ΕΚΠΑ-ΦΠΨ) με πεδίο έρευνας τη «Ρητορική ως μέθοδο και ως αντικείμενο διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» και με επόπτρια την καθ. κ. Ευ. Φρυδάκη. Το 2010-11 διεξήγαγε σε δείγμα 160 μαθητών, έρευνα σχεδιασμού εγκεκριμένη από το Π.Ι. με βάση το καινοτόμο πρόγραμμα «Τεισίας» για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης. Το 2011 επελέγη από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (4η θέση στην αξιολόγηση φακέλου 168 υποψηφίων) ως επιμορφώτρια για τα Προγράμματα Σπουδών του «Νέου Σχολείου».

Από το 2001 διδάσκει στο Αρσάκειο Ψυχικού και σχεδιάζει / εφαρμόζει προγράμματα βιωματικής εκπαίδευσης για τους τους ομίλους ρητορικής τέχνης, δημιουργικής σκέψης και δεξιοτήτων ηγεσίας (ετήσιο πρόγραμμα). Είναι υπεύθυνη του γενικού σχεδιασμό των θερινών εργαστηρίων ηγεσίας για μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου και των κατασκηνώσεων δημοκρατικής παιδείας για μαθητές Δημοτικού στα Αρσάκεια Ψυχικού.

Έχει συμμετάσχει, για πέντε έτη, στην ομάδα σύνταξης λεξικών της Νέας Ελληνικής του καθ. Γ. Μπαμπινιώτη.

Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των σχολικών εγχειριδίων Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο για την Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου (2006).

Από το 2015 ανήκει στο διδακτικό προσωπικό του διετούς Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση» με αντικείμενα διδασκαλίας «Διαθεματικές προσεγγίσεις της ρητορικής με άλλες τέχνες και επιστήμες» , «Η τέχνη της αφήγησης», «Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση προγραμμάτων βιωματικής εκπαίδευσης» (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – ΕΚΠΑ).

Είναι ενεργό μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για τη Δημοκρατική Εκπαίδευση και της παιδαγωγικής ομάδας του ελληνικού παραρτήματος – EUDEC Greece, που σχεδιάζει και υλοποιεί το εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής πρόγραμμα «Σύμπραξη Σχολείων για τη Δημοκρατία στην Εκπαίδευση».

Έχει σχεδιάσει για τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία ετήσιο πρόγραμμα Αγωγής Προφορικού Λόγου για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ως μέρος του αναλυτικού προγράμματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και πρόγραμμα για την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης στο Δημοτικό. Επίσης, υπό έκδοση είναι τα ετήσια προγράμματα «Παιχνίδια Λόγου και Σκέψης», «Λέσχη φιλαναγνωσίας και προφορικής έκφρασης», «Εργαστήριο φαντασίας», «Γραφείον Ιδεών©» και «Εργαστήριο Ηγεσίας: Σκέψη – Λόγος – Δράση» / «Μικροί Ηγέτες©».

Από το 2015 είναι μόνιμη συνεργάτιδα του Μουσείου Ηρακλειδών και υπεύθυνη σχεδιασμού του κύκλου εργαστηρίων «Λόγος και Σκέψη» και άλλων βιωματικών δράσεων, καθώς και του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού («Στέκι του Παιδιού») με αντικείμενο ομάδες επικοινωνίας για εφήβους.

Έχει παρουσιάσει περισσότερες από 80 ομιλίες και βιωματικά εργαστήρια για τη ρητορική και τη δημιουργική σκέψη σε επιστημονικά συνέδρια και ως προσκεκλημένη πανεπιστημιακών τμημάτων, σχολικών συμβούλων, συνδέσμων φιλολόγων, Γραφείων Πολιτιστικών Θεμάτων, συλλόγων γονέων και άλλων φορέων (βλ. σχετικό δημοσίευμα: http://www.kathimerini.gr/44668/article/epikairothta/ellada/o-teisias-3anafernei-sta-sxoleia-th-rhtorikh-paideia).

Είναι εμπνεύστρια και πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής και επιστημονικής Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση από το 2009 (www.rhetoricedu.com). Συντονίζει, μαζί με άλλα μέλη της Ένωσης, το Πανελλήνιο Δίκτυο για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση.

Από το 2005, με θεωρητική υποστήριξη και επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε εθελοντική βάση (έχει συνεργαστεί ως επιμορφώτρια με περισσότερους από 1.300 εκπαιδευτικούς σε εργαστήρια διάρκειας άνω των 1.200 ωρών) συμβάλλει στη δημιουργία και λειτουργία ρητορικών ομίλων σε σχολεία της Αθήνας και της επαρχίας. Το 2009 ίδρυσε τον Όμιλο Ρητορικής Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής (ΕΚΠΑ). Από το 2012 συντονίζει τον Ρητορικό Όμιλο Εκπαιδευτικών, μια κοινότητα μάθησης, στην οποία συμμετέχουν κάθε χρόνο 20-25 εκπαιδευτικοί (δωρεάν) σε συναντήσεις συνολικής διάρκειας 60 ωρών .

Είναι εμπνεύστρια και σταθερή διοργανώτρια της θερινής Κατασκήνωσης Ρητορικής και Δημοκρατικής Παιδείας-Open Your Mind Camps για εφήβους από όλη την Ελλάδα από το 2017. Το 2018 συνδιοργάνωσε την 1η Διεθνή Κατασκήνωση Δημοκρατίας – 1st International Democracy Camp για φοιτητές και το 2nd International Democracy e-camp.

Τα τελευταία 18 χρόνια έχει διατελέσει μέλος της οργανωτικής επιτροπής ή/και κριτής σε ρητορικούς αγώνες, όπως της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και του Υπουργείου Παιδείας, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, σχολείων στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Κρήτη και την Πάτρα, καθώς και στους Παγκόσμιους Αγώνες Μαθητικού Debate (WSDC, 2009).

Συνέστησε (το 2016) και συντονίζει την Ερευνητική Παιδαγωγική Ομάδα «Σείριος» με μέλη αποφοίτους της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση», καθώς και την Ομάδα Εθελοντών Παιδαγωγών (Ιούλιος 2018).

Είναι επίσημη TEDed Club Leader και Speakers’ Team Mentor στη διοργάνωση TEDxKids@Ilissos (http://www.tedxkidsilissos.com/).

​Έχει εκδώσει αναλύσεις της Ελένης, της Οδύσσειας και της Ιλιάδας.

Ασχολείται από το 1992 με την επιμέλεια εκδόσεων και έχει συνεργαστεί με εκδοτικούς οίκους, ιδρύματα και φορείς (Ακαδημία Αθηνών, Βουλή των Εφήβων, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Σύνδεσμος Υποτρόφων Ιδρύματος Ωνάση, Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία κ.ά.).

Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο, που εκδίδει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, και υπεύθυνη έκδοσης του ηλεκτρονικού διεθνούς περιοδικού Ρητορική Παιδεία (υπό έκδοση). Είναι ενεργό μέλος της Ελληνικής Ανθρωπιστικής Εταιρείας.

Έχει παρακολουθήσει επιμορφώσεις μεγάλης διάρκειας και σχετικές με τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα: επικοινωνία, εκπαιδευτικό δράμα / θέατρο στην εκπαίδευση, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και κοινότητες μάθησης, κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, εκπαίδευση ενηλίκων, εκπαίδευση αποτελεσματικού δασκάλου και δημιουργική επίλυση συγκρούσεων, δημιουργική γραφή, νέες τεχνολογίες και διαδραστικός πίνακας στην εκπαίδευση, εκπαίδευση μέσω Τέχνης, πρόγραμμα INTOOL, Τhe Synoikisis Project on Ancient Leadership, Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου (GordonHellas) κ.ά.

Είναι έγγαμη και έχει δύο παιδιά, τον Νίκο (8 ετών) και τη Μαρία-Ειρήνη (10 ετών), με την οποία συνεργάζεται για τη συγγραφή σειράς παραμυθιών.